Τρίτη 17 Μαΐου 2011

«Όχι» στο κλείσιμο του Τμήματος Μηχανικής Βιοσυστημάτων του ΤΕΙ/Λ


«Όχι» στο κλείσιμο του Τμήματος Μηχανικής Βιοσυστημάτων του ΤΕΙ/Λ

Η αιφνιδιαστική ενέργεια του Υπουργείου να καταργήσει 24 τμήματα  ΤΕΙ και ένα Πανεπιστημιακό λίγες μέρες πριν την ανακοίνωση των Μηχανογραφικών Δελτίων, μας έδωσε την ευκαιρία να καταλάβουμε και να εμπεδώσουμε κατά τον καλύτερο τρόπο τις έννοιες της Διαβούλευσης   και της Διαφάνειας.
Έννοιες που έγιναν σημαία  για να αντιμετωπισθούν  οι αιτίες που κατάντησαν την Ελλάδα στο σημείο που όλοι μας βιώνουμε.

Τα  ίδια ποιότητας μυαλά που αποφάσιζαν την ίδρυση νέων τμημάτων, ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ  και ΤΕΙ, επί σειρά ετών, ακριβώς τα ίδια  μυαλά, φερόμενα ίσως από διαφορετικούς ανθρώπους, με την  ίδια ευκολία απoφάσισαν και την
κατάργηση ορισμένων  τμημάτων. Φυσικά  πιο εύκολα καταργούμε τμήματα των ΤΕΙ από ότι Πανεπιστημιακά, ασχέτως αν παρουσιάζουν την ίδια παθογένεια.

Για αυτά που καταργήθηκαν δημοσιεύθηκαν οι δείκτες που βασίσθηκε η απόφασή του Υπουργείου. Ενώ  για αυτά που δεν καταργήθηκαν τους απέκρυψαν, για να εμπεδώσουμε καλλίτερα την έννοια της διαφάνειας  από ένα φορέα  που
αναμένει κανείς ότι, όχι μόνο γνωρίζει την ορθογραφία της λέξης αλλά και το περιεχόμενό της.

Επιχειρήματα για την ίδρυση τόσο πολλών τμημάτων ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ και ΤΕΙ δεν βρήκατε στο συρτάρι σας, άρα δεν αισθάνεστε και υποχρεωμένοι να σκεφθείτε να παρουσιάσετε τα κριτήρια που θα τεκμηρίωναν την απόφαση της κατάργησή τους. Αυτό  εισπράξαμε εμείς που βρεθήκαμε  να υπηρετούμε στα υπό κατάργηση τμήματα.

Ανάμεσα  σ  αυτά είναι το τμήμα  Μηχανικής Βιοσυστημάτων που αποτελεί εξέλιξη του τμήματος Γεωργικών Μηχανών και Αρδεύσεων. Το τμήμα αυτό ήταν
από τα πρώτα τμήματα που ιδρύθηκαν στο ΤΕΙ Λάρισας, Γεωπονικού Περιεχομένου, στα κτήματα του κληροδοτήματος  της Αβερωφείου Γεωργικής
Σχολής, γιατί μόνο έτσι νομιμοποιούνταν η χρήση των κτημάτων του για την εγκατάσταση του ΤΕΙ.

Το σκεπτικό της ίδρυσής του φαίνεται από το  αποτέλεσμα που παρήγαγε.

  1. Απόφοιτοι του τμήματος υποστήριξαν την μεγάλη γεωργική βιοτεχνία καλλιεργητικών μηχανημάτων στην χώρα μας, κατασκευή και προώθηση.
    2. Την διάδοση νέων  τεχνολογιών  άρδευσης για την ορθολογική χρήση του πολύτιμου αρδευτικού νερού ανά την Ελλάδα.
    3. Την ικανοποίηση των αναγκών του δευτερογενή τομέα επεξεργασίας, συσκευασίας και προώθησης των αγροτικών προϊόντων.
    4. Στελέχωσαν τις εταιρείες εισαγωγής γεωργικών Μηχανημάτων, αρδευτικών συστημάτων, θερμοκηπιακών υλικών και κατασκευών.
    5. Στελέχωσαν δημόσιες υπηρεσίες υποστήριξης της γεωργικής εκμηχάνισης της χώρας.
Θα μπορούσαμε να αναφέρουμε διψήφιο αριθμό υπηρεσιών προσφοράς στο πρωτογενή και δευτερογενή αγροδιατροφικό τομέα που στοχεύει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του τμήματος. Πρόγραμμα που πρόσφατα αναδιαρθρώθηκε για να καλύψει τις νέες απαιτήσεις μιας σύγχρονης γεωργικής παραγωγής και τεχνολογίας και να συμβαδίζει με τα διεθνή πρότυπα. Γεγονός που οδήγησε
στην μετονομασία του τμήματος σε αυτό της, "Μηχανικής Βιοσυστημάτων".

Εκπαιδεύτηκαν οι σπουδαστές μας για να υπηρετήσουν ένα σημαντικό τομέα παραγωγικής διαδικασίας, αυτόν της γεωργικής παραγωγής. Τομέας που πρέπει να  αναγεννηθεί  για να είμαστε μια χώρα παραγωγής και όχι εισαγωγής
γεωργικών προϊόντων. Είναι αυτός που θα βοηθήσει την χώρα να βγει από το σημερινό αδιέξοδο και η πολιτεία  θα πρέπει να βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση, αν ενστερνίζεται την ανάγκη ανάπτυξης του αγροδιατροφικού
τομέα της Ελληνικής οικονομίας. Αν όλα είναι έτσι,  τότε  θα πρέπει να σκέπτεται διπλά  όταν καταργεί τμήματα που μπορούν να υποστηρίξουν και να αναπτύξουν ένα τόσο πολλά υποσχόμενο τομέα.

Το κριτήριο ότι δεν προτιμούν οι νέοι το τμήμα μας, αφορά σχεδόν όλα τα γεωτεχνικά τμήματα των Πανεπιστημίων και ΤΕΙ. Και αυτό διότι ο γεωργικός τομέας  της οικονομίας απαξιώθηκε μέσω της  πολικής των Ευρωπαϊκών
επιδοτήσεων. Γεωργικό εισόδημα εξασφαλισμένο και παράλληλα εξασφαλισμένοι και οι πολυπόθητοι ψήφοι. Φυσιογνωμία της Γεωργικής Παραγωγής, η
μονοκαλλιέργεια. Δεν συνέτρεχε κανένας λόγος ανησυχίας.  Η ελκυστικότητα των γεωτεχνικών τμημάτων στο ναδίρ εν σχέση με προγενέστερες περιόδους.

Το σοβαρό πράγματι ερώτημα που βρέθηκε μπροστά σας και μπροστά μας ήταν ότι είναι πολλά τα γεωτεχνικού περιεχομένου τμήματα (αυτό ισχύει για πολλά
άλλα αντικείμενα σπουδών). Πράγματι καθολικά αναγνωρίσθηκε η ανάγκη να υζητήσουμε την αναγκαιότητα της ύπαρξης τους και την χωροταξική τους
κατανομή. Το τελευταίο το επικοινωνήσατε με την αναγγελία συσκέψεων σε πολλά επίπεδα (συσκέψεις Προέδρων, Πρυτάνεων, κλπ σωμάτων). Εκεί πομπωδώς
αναγνωρίσθηκε η αναγκαιότητα της διαβούλευσης, της θέσπισης κριτηρίων διατήρησης ή κατάργησης ενός τμήματος, αφήνοντας   να καταναλωθεί αρκετή
φαιά ουσία των συμμετεχόντων. Αυτά για να φαινόμαστε βαθειά προβληματισμένοι, αρκετά σοφοί  στις επερχόμενες αποφάσεις μας, δικαιολογώντας συγχρόνως το σοβαρό ύφος που πείθει τον ψηφοφόρο, μπροστά στο γυαλί, για τις δήθεν τεκμηριωμένες ενέργειές μας. Οι πρόσφατες
αποφάσεις δείχνουν ότι η φαιά ουσία  αξιολογήθηκε ως κακής ποιότητας και δεν έλαβε κανένα από τα προϊόντα της σοβαρά υπόψη στην διαμόρφωση του πίνακα κατάργησης των τμημάτων.

Το Νοέμβριο του 2010 το τμήμα μας ζήτησε και πέρασε την διαδικασία της εξωτερικής αξιολόγησης από ξένους εκτός Ελλάδας αξιολογητές που πλήρωσε το Υπουργείο Παιδείας. Είναι  από τα ελάχιστα τμήματα του ΤΕΙ Λάρισας αλλά και όλης της χώρας που υποστήριξαν την διαδικασία, την οργάνωσαν και την τελείωσαν μετά από σκληρή δουλειά και προσπάθεια. Και αυτό γιατί πίστεψαν
στις βαρύγδουπες εξαγγελίες του Υπουργείου Παιδείας ότι η ύπαρξη των τμημάτων θα τεκμηριώνεται  μέσα από αυτήν την διαδικασία  της αξιολόγησης.
Ένα από τα κριτήρια της αξιολόγησης  ήταν και ο αριθμός σπουδαστών που αποφοίτησαν  και βρήκαν εύκολα απασχόληση. Η παρουσίαση αξιόπιστων στατιστικών στοιχείων που προέκυψαν από την λειτουργία του τμήματος, συνηγορούσαν για την ύπαρξη και την συνέχεια του τμήματος και προτάθηκαν βελτιωτικές κινήσεις για να διευρύνουμε τους ορίζοντες μέσα από την προσαρμογή του προγράμματος σπουδών. Τι καλύτερο η διαφαινόμενη εύκολη εύρεση εργασίας, κυρίως σε ιδιωτικές επιχειρήσεις, των αποφοίτων μας;

Όπως όμως φαίνεται, ενώ το υπουργείο πληρώνει χρήματα για την αξιολόγηση των τμημάτων και  διακηρύσσει ότι τμήματα που δεν θα υποστούν εξωτερική αξιολόγηση θα είναι πιο ευάλωτα σε μια πιθανή κατάργηση, τελικά τιμωρεί
πρώτα αυτά τα τμήματα που πίστεψαν στην αξία και στα αποτελέσματα της αξιολόγησης και δεν την φοβήθηκαν.

Το γεγονός ότι δεν είναι στην πρώτη σειρά προτίμησης των νέων, αυτό μπορεί να αιτιολογηθεί ότι οι νέοι προτιμούν τμήματα παροχής υπηρεσιών από γραφείο και όχι απασχόληση σε βιομηχανίες και εταιρίες αγροτικών εφοδίων και πολύ περισσότερο στην ύπαιθρο. Η πολιτεία νομίζουμε, ότι θα πρέπει να στηρίζει τμήματα, έστω και με αρνητικούς δείκτες ύπαρξης, που εκπαιδεύουν
ανθρώπους  σε σημαντικούς παραγωγικούς τομείς, όπως αυτόν της γεωργίας, πράγμα που κάνουν πολλά ευρωπαϊκά κράτη όπως η Ολλανδία.


ΔΕΝ  ΧΡΕΙΑΖΟΜΑΣΤΕ  ΤΟΣΟ ΤΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ, ΕΛΚΥΣΤΙΚΑ ΜΕΝ ΓΙΑ
ΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ, ΑΛΛΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΟΥΝ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟΥΣ ΤΟΜΕΙΣ ΤΗΣ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ. Η ΥΠΕΡ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΠΡΩΤΩΝ, ΣΕ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΚΡΙΣΗΣ ΘΑ ΟΔΗΓΗΣΕΙ
ΤΟΥΣ ΑΠΟΦΟΙΤΟΥΣ ΝΑ ΑΝΑΖΗΤΗΣΟΥΝ ΕΙΣΟΔΗΜΑ ΣΕ ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΕΣ  ΔΟΥΛΕΙΕΣ,
ΑΝΕΚΠΑΙΔΕΥΤΟΥΣ.

Και αφού το υπουργείο δεν μπορούσε να στηρίξει την απόφασή του για την κατάργηση του τμήματος μας σε κανένα άλλο αρνητικό δείκτη, επισήμως μας
παρέπεμψε σε ένα καθοριστικό  της αποπομπής μας από το μηχανογραφικό δελτίο δείκτη, που εφεύρε το ίδιο.
Η διαβούλευση για την σύνταξη του εκπαιδευτικού χάρτη της χώρας  φαίνεται να συμπυκνώνει όλο το μεγαλείο της σ’ αυτόν το δείκτη!!!.
Ποιος ο δείκτης; Ότι πολλοί λίγοι φοιτητές παρελθόντων ετών, όχι του πρώτου έτους,  ζήτησαν να πάρουν συγγράμματα μέσα από το πρόγραμμα "εύδοξος", που λειτούργησε φέτος για πρώτη φορά.  Αυτός ο δείκτης έδειξε με αδιαμφισβήτητη πειστικότητα ότι, επειδή ο αριθμός των δηλωθέντων βιβλίων ήταν μικρός, μικρός θα είναι και ο αριθμός των ενεργών φοιτητών,
άρα δεν λειτουργείται κανονικά, σας καταργούμε!.   Πρόγραμμα που αφορούσε κυρίως τους πρωτοετείς σπουδαστές και ο αριθμός βιβλίων που δηλώθηκε  από αυτούς  ικανοποιεί σήμερα πλήρως τον αξιολογικό δείκτη του υπουργείου.
Εδώ θα πρέπει να τονίσουμε ότι το κριτήριο αυτό λείπει μέσα από την διαδικασία αξιολόγησης, δεν λαμβάνεται υπόψη πουθενά στον κόσμο ως κριτήριο ύπαρξης ενός τμήματος, παρά μόνο στην σοφή Ελλάδα του 2011.
Προϊόν εξαγώγιμο, αλλά αν δεν αγοραστεί και υιοθετηθεί και από άλλες αξιολογικές διαδικασίες ανά τον κόσμο εκθέτει τους εδώ χρήστες ανεπανόρθωτα. Εκείνο που διαφαίνεται είναι, ότι τα τμήματα που είναι κοντά
σ  αυτόν τον δείκτη, έχουν δικαίωμα να παρακινήσουν τους φοιτητές των σε μια  εκτεταμένη δήλωση βιβλίων για το επόμενο έτος απολαμβάνοντας ένα ισχυρό δείκτη ύπαρξής των. Φαίνεται το Υπουργείο να λέει στην εκπαιδευτική κοινότητα και στους σπουδαστές, ότι παρ’   όλη την σημερινή οικονομική δυσπραγία εμείς θέλουμε να παίρνετε τα βιβλία ακόμη και αν δεν τα διαβάζετε και δεν βοηθούν τους στόχους σας. Βάλτε τα στην βιβλιοθήκη για
να  βοηθήσετε την μελλοντική ύπαρξη του τμήματος  που σπουδάσατε. Αλλιώς θα περιφέρεστε στο μέλλον με ένα τίτλο σπουδών που θα αναφέρει ο ιστορικός
του Ελληνικού Εκπαιδευτικού Συστήματος.
Δεν σκέφθηκαν καθόλου οι ιθύνοντες ότι για ορισμένα τμήματα  αυτός ο δείκτης δεν έχει σημασία. Το τμήμα μας, Μηχανικής Βιοσυστημάτων  είναι μοναδικό στη χώρα και πολύ δύσκολα θα βρεθεί συγγραφέας και εκδοτικός
οίκος που θα βγάλει βιβλίο για να πουλήσει λίγα αντίτυπα. Τα βιβλία που καλύπτουν την ύλη των μαθημάτων μοιράζονται δωρεάν στους φοιτητές, και χωρίς αμοιβή για τους εκπαιδευτικούς (παλαιούς και νέους) μέσα από το ΤΕΙ
και καλύπτουν πλήρως τις βασικές απαιτήσεις της εκπαίδευσής τους. Αν δηλώσουν κάποια βιβλία αυτά περιορίζονται και αφορούν ελάχιστο αριθμό
μαθημάτων. Επί πλέον υπάρχει το διαδίκτυο μέσα από το οποίο κατευθύνουμε τους φοιτητές μας  να αντλήσουν την γνώση από πλειάδα πηγών που αναφέρονται στα εξειδικευμένα αντικείμενα των μαθημάτων. Το βιβλίο ή το
διαδίκτυο είναι σήμερα  η πιο αποτελεσματική  αναβάθμιση και επικαιροποίηση της γνώσης;
Για  να μας πείσει το Υπουργείο για την σοβαρότητα των αποφάσεων του νομίζουμε ότι δικαιούμαστε να έχουμε τα αποτελέσματα  όλων των τμημάτων, Πανεπιστημίων και ΤΕΙ,  που το Υπουργείο επεξεργάστηκε και όχι μόνο αυτών
που απέκλεισε. Ο αποκλεισμός που βιώσαμε, έγινε κατ  εμάς επιλεκτικά, εφευρίσκοντας για το καθένα μας το δείκτη που εξυπηρετούσε τις προειλημμένες αποφάσεις τους.
Δικαιούμαστε την δημοσίευση αυτού του πίνακα αξιολόγησης όλων των τμημάτων κάτω από ενιαία κριτήρια! Τέλος,  προτού καταδικάσεις κάποιον πρέπει να του δίδεις το δικαίωμα της απολογίας για κάτι που δεν έκανε καλά ή να παρουσιάζεις διαύγεια προθέσεων
και κριτηρίων και ενιαία μεταχείριση. Το ποιοι ήταν  χρήσιμοι και ποιοι άχρηστοι σ  αυτόν τον τόπο θα το δείξει η ιστορία.

Ευχαριστώ για την Φιλοξενία
Δημήτρης Πατέρας
Καθηγητής  του Τμήματος
Μηχανικής Βιοσυστημάτων



πηγή:larissanet.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου